Söndagsträningen!

Ja, igår var det äntligen dax för träning igen :) 
Kändes så himla skönt att få hoppa igång hästarna lite mer ordentligt nu! 

Vi började med att värma upp och att få hästarna så långa och låga som möjligt, vilket på Långben är nästintill omöjligt, jag har jobbat på det i  närmare ett år nu och fortfarande får man börja om varje dag! 
Han krullar mest ihop sig och drar in huvudet, istället för att sträcka sig framåt.. 
Zally var super! Hon var väldigt avslappnad och släppte till väldigt fint!  Tidigare har hon tappat väldigt mycket av sin egna balans när jag lagt fram henne som nu, men igår var hon verkligen duktig, där har hon utvecklats en hel del! 

Här ser ni skillnaden på hästarna: 
 
 
Vi travhoppade lite grann och sen hoppade vi lite blandat, en liten studs och en liten serie som vi sen kopplade ihop till ett par andra hinder för att få en linje. 
I hoppningen kändes båda hästarna bra. Långben hoppade många fina språng och det kändes som att han verkligen tänkte till när han hoppade, så det kändes bra, han var väldigt känslig och så fort jag rörde mig lite för mycket så spände han till sig en aning..  
Till nästa träning ska jag försöka jobba honom som jag gjort fram tills nu, mjukt och avslappnat och försöka få honom till att söka sig ner ännu lite mer. Och sen försöka tänka på att jag själv måste sitta så mjukt som möjligt i sadeln för att inte få spänningar i honom. 

Zally var duktig, hon har ju bara hoppat en gång tidigare under veckan och då bara små språng. 
Hon var lätt och avspänd, mjuk och lugn.. Hon överhoppar sig väldigt mycket ibland och blir väldigt försiktig, det är såklart bra, men det kommer nog att lägga sig ganska fort när hon kommer igång, det blir ju mycket jobbigare för henne att hoppa en halvmeter över varje hinder.. Grejen är ju den att hon hoppar så himla lätt, hon tar inte i för 5öre..  Däremot ska vi försöka komma igång med lite mer studs och sånt så hon får både träna sig själv, att verkligen få tänka till, och för att bli lite starkare. 
Till nästa träning ska även hon få gå mycket lång och låg så hon får igång sina ryggmuskler ännu lite mer, hon är lite tunn där fortfarande. Sen blir det till att försöka jobba på som tidigare, försöka få henne så ridbar och reglerbar som möjligt, vi ska komma igång med lite "olika tempo övningar" att kunna jobba henne i så stort register som de går.  Känner mig supertaggad! :)  

 
Ännu mer jobb och slit bara så kanske jag kan få ett bättre år i år?  :) 
Här är en kort film där jag bara klippte ihop några korta klipp från båda två! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Dom såg kanon fina ut! Zally ser ju så himla lätt ut! Och långben såg ut att spänna av lite grann iaf;) Spännande och se hur detta år artar sig för båda två!

Svar: tack! :) jag håller med! Jag hoppas på ett bättre år i år än jag haft de senaste åren... :)
capitol.blogg.se

2013-01-14 @ 17:19:50
URL: http://qviickens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0