året som gått -

Ja även om inte året är helt slut än så är ändå årets säsong slut. 
Frågan är , hur har året varit, vad har hänt, vad har blivit bättre, vad behöver jobbas mer på!  
 
Vad har hänt det här året egentligen, Långben kom igång ganska sent, han fick en riktig vintervila förra vintern och han reds inte på över en månad..  Det var bra med tanke på att han var hur glad som helst när vi väl kom igång igen och han hade verkligen humöret på topp!   Dock tog det väldigt lång tid att komma igång igen efteråt..
Jag började med någon p&j - där han överlag kändes bra! 
Bland annat åkte jag till Heby där han fick till ett par helt okej språng : 
 
Det bästa började nog när jag började träna för Cia, och om jag inte minns helt fel var det någon gång i början av Mars. Till en början så låg allt fokus på att få honom lång & låg, att han skulle börja arbeta ordentligt med ryggen och få lite mer muskler för att bli stark och orka hoppa på rätt sätt. 
Kan tillägga att Cia inte gillade honom alls, han var som ett hopplöst fall.. 
 
Passade på att låta honom löshoppa några gånger under våren när Sanna löshoppade sin 3-åring inför 3-års testet. Jag trodde jag skulle behöva ringa djurambulansen eller nåt med tanke på hur dålig han var unghäst, han kunde knappt ta sig över hinderna,  men nu tyckte han mest bara att det var skitkul! 
Även här såg man hans svaga punkt, ryggen.. 


Men med mer och mer hjälp i ridningen och med hjälptyglar så har han äntligen börjat få en fin överlinje, även om han fortfarande är lite tanig just där. 
 
Sen kom ett annat problem fram, just att han blir så spänd när han åker bort och kommer till nya ställen, och när han väl slappnar av på framridningen så byter man bana och han är lika spänd igen. 
Han började hoppa lite småklasser bara för att komma ut, men till slut gav jag bara upp, ju mindre hinderna är desto fjantigare blev han. 

Så jag har försökt nöta på med ganska många starter för att få honom till att slappna av. 
Det jag har kommit fram till är att jag måste rida så mkt som möjligt innan starten, galoppera runt så länge  jag kan så han hinner slappna av väl inne på banan. 
I början av året fick han ett par dåliga starter med 12 fel, vet inte om han fått mer men det var helt enkelt inga bra rundor. 
Men hela sommaren, slutet av året så har han blivit mkt stadigare, även om han fortfarande inte är helt avslappnad så har han blivit bättre och han framför allt gjort bättre resultat. Han pendlar mellan 0 fel 4 fel och om han har en dålig dag så 8 fel. 
Men det är ändå inte dåligt med 8 fel så jag kan inte annat än vara nöjd med hans utveckling. 
Framför allt så har han börjat lära sig HUR man ska göra när man hoppar ett hinder, man ska inte bara ta fart och kasta sig över utan man ska hoppa. 

 
Målet med året var att han skulle bli stadig, på så många sätt som möjligt och kunna göra bra rundor. 
Det tycker jag att han har gjort, och nu kan han bara bli bättre! 
Han har gjort bra rundor i 125, fått några helt okej placeringar och främst utvecklat sin hoppning.
Han har hoppat en del större hinder på träning, upp tom 150, vilket han kan göra lätt som en plätt, han måste bara veta hur.  Kapacitet har han visat att han har, massor, så jag hoppas den visar sig lite mer en vacker dag.

Det som jag nu ska försöka jobba på under vintern är fortfarande att stärka hans överlinje ännu mer, ska försöka klättra så mkt som det går, så länge vädret tillåter att det fungerar. Det ska bli en hel dek teknik och styrke övningar allt för att han ska bli ännu bättre till nästa säsong. Så iår blir det absolut ingen vila som förra året.. 
Ska även försöka få honom ännu mer följsam, få honom till att tycka att det är roligt att kämpa! 
Får se hur det går!  
 
 
 
 
Zally då.. 
Hon kom till mig i juli, har nu varit i mina händer i 4 månader och har helt klart gjort framsteg!
När hon kom var hon mer vild än tam, Robban fick hjälpa mig och hålla henne i lina när jag skulle rida! 
Det blev bättre efter någon vecka när hon börjat bli lite stabilare i sig själv. 
De första sprången jag tog var små små plutt hinder, och mycket bommar. 
Även där försökte hon kasta av mig många gånger, men har än så länge bara lyckats 1 gång på hela tiden. 
Hon blev mer och mer ridbar och jag hoppade henne mer och mer, började rida ut lite grann och skapade bättre och bättre samspel och förtroende hela tiden. 
Hon har varit med på några träningar, vilket har gått suveränt bra, hon är lugn och sansad i transporten, det enda är väl att hon är lite skygg eller vad jag ska kalla det mot andra hästar - så jag försöker hålla mig lite på avstånd så att hon inte ska bli allt för spänd. 
Hon fick börja med ett par p&j hon med och det var inga som helst problem, hon hoppar allt och är väldigt okomplicerad. 

Nu är säsongen slut och hon har gjort 1 start i 90 cm med 4 fel, och sen har hon efter det gjort 4 starter i 1m felfritt.  Helt okej start i karriären :) 
 

Hennes vinterplaner blir att såklart befästa så många hjälper som möjligt, det blir mycket markarbete och dressyr jobb för att få alla knappar på plats. Men även här mer muskler och styrka och för hennes del i hela kroppen. Mycket teknik jobb för att ha henne på rätt spår hela tiden, och försöka få henne snabb i reaktionerna och se till att hon har stenkoll på var hon sätter fötterna! 
Hon är väldigt tunn i hullet och jag försöker mata på henne så mkt det går, jag hoppas hon ska hinna bli rund och fin till nästa säsong!  :):) 

 
Nu ska jag gå ut och göra hästarna klara för att åka på träning!  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0